Webanalyse kan ses på bundlinien

Google Analytics er et fantastisk værktøj. Og så er det gratis….
Der er et utal af muligheder for at øge sin indtjening via sin hjemmeside. Det kan være salg via en webshop, generering af leads, tilmelding til f.eks nyhedsmails, download af pdf’er osv. Det kan nemt gribe om sig, når man først fordyber sig i de mange data, men har du blot et par minutter, foreslår jeg, at du ser på denne rapport.

Hvor stammer de besøgende fra? Hvilke af dine markedsføringstiltag giver god indtjening?

Under “kundehvervning” finder du menuen “al trafik,” hvor du har mulighed for at se, hvilke trafikkilder der har ført de besøgende til din hjemmeside. Har du en webshop og har slået ehandelssporingen til, har du desuden mulighed for at se hvor meget omsætning hver trafikkilde har genereret.

Den første kolonne “Kilde/medium” fortæller hvor trafikken kommer fra.
Kilde: Der hvor trafikken er sendt fra – f.eks google, en side hvor du har købt bannerannoncering eller en hjemmeside, hvor nogen har linket til din hjemmeside.
Medium: Typen af trafik. Er google din kilde, kan medium f.eks være cpc (adwords) eller organisk (søgeoptimering). Er din kilde=dorthemoller.dk og medium=referal, er det fordi jeg har et link til din hjemmeside på min hjemmeside.

Overvej flg.:

  • Hvilke trafikkilder giver flest besøgende?
  • Er der trafikkilder som ikke giver den ønskede trafik og du måske skal udelukke i din markedsføring?
  • Er der trafikkilder, som du ikke havde forventet gav trafik til siden?
  • Hvilke markedsføringskanaler bør boostes yderligere?
webanalyse-altrafik.png

Vil du have endnu mere styr på, om dine online markedsføringtiltag virker, har du mulighed for at bruge kampagnesporing, som du kan læse om her.