Psykologiske triggers - Sympati, gensidighed og social accept

Når du arbejder med din markedsføring, har du mulighed for at bringe en række psykologiske principper i spil. De første 3, vil jeg beskrive her: Sympati, gensidighed og social accept.

# Sympati
Mennesker fatter sympati for dem, som gengælder sympatien. Med andre ord: man synes bedst om de mennesker, som også synes godt om en selv.
Vi stræber efter og er enige med mennesker vi kan lide og beundrer. Det skaber sociale bånd og tillid. Anbefalinger fra det netværk vi har tillid til, er stærke anbefalinger.

Vi har mere tillid til netværkets anbefalinger end reklamer. Det er efterhånden ved at være udbredt at bruge de sociale medier, når man har brug for et råd i forbindelse med et køb. Man laver en opdatering og forventer respons fra netværket. Det gode (og nogle tilfælde dårlige) er, at man som producent får gratis omtale.

# Gensidighed
Mennesker vil altid forsøge at gengælde en tjeneste.
Vi har et medfødt behov for altid at gengælde tjenester, hvad enten vi har bedt om tjenesten eller ej. Tjenester man har gjort for mennesker i sit netværk vil derfor altid blive gengældt.

En drive-in Starbucks i Conneticut lavede et pay-it-forward eksperiment i december 2013. Hver kunde fik at vide, at kunden før dem allerede havde betalt for deres bestilling. De fik derefter at vide, hvad kunden efter dem havde bestilt og blev spurgt om de ville betale for det. Kæden varede i 4 dage og 1,468 betalte for kunden efter dem.

# Social accept
Mennesker følger hvad andre gør, både dem i deres egen sociale kreds og dem de ser op til. 
Vi ser på hvad andre gør eller har gjort når vi bliver usikre på en beslutning. Vi følger mængden – den gode gamle lemmingeeffekt.

Popidolet Medina er meget aktiv på de sociale medier. Hun når ud til hver sjette dansker hver gang hun laver en opdatering. Det gør hende meget interessant for producenter, som har produkter der rammer Medinas målgruppe. Producenterne betaler Medina for at have deres produkter med i opdateringerne. Som oftest billeder på instagram. Hold f.eks øje med Schweppes i hendes opdateringer.

Læs også om de psykologiske triggers: konsekvens, knaphed og autoritet.