Psykologiske triggers - Autoritet, knaphed og konsekvens

Når du arbejder med din markedsføring, har du mulighed for at bringe en række psykologiske principper i spil. De sidste 3 vil jeg beskrive her: Autoritet, knaphed og konsekvens.

# Autoritet
Autoritet er magten til at kunne skabe indflydelse hos andre.
Autoriteter bliver brugt mere end nogensinde før. I nyhedsmedier, såvel som markedsføring. Vi læner os op ad dem for på den måde at skyde genvej til specialiserede informationer.

Michael Laudrup har været frontfigur for OTA Solgryn. Det giver os et billede af, at spiser man havregryn bliver man sund og sporty. Flere virksomheder indenfor personlig pleje har brugt en mand/kvinde i en hvid kittel med speciale i den givne produkttype. En ekspert, som har kunnet dokumentere forskningsresultater i forhold til netop det givne produkt.

# Knaphed
Når der er tegn på knaphed, bliver tingene mere værdifulde.
Når noget er på vej til at forsvinde, frygter vi, at det ikke kan anskaffes igen i rette tid. Vi vil derfor forsøge at anskaffe os det, mens det stadig er muligt.

Følgende trigger udsættes vi ofte for, især lørdag formiddag, når vi pløjer os gennem tilbudsaviser. “Så længe lager haves.”

# Konsekvens
Når vi bliver usikre vælger vi den løsning, som er konsekvent i forhold til tidligere oplevelser.
Alle oplevelser lagrer sig i vores (u)bevidsthed. I situationer, hvor vi er usikre omkring et valg, vil gamle oplevelser hjælpe os med at træffe en beslutning.

GAP, et amerikans tøjbrand, ændrede i 2010 deres 20 år gamle logo. Det nye logo fik genkendeligheden til at forsvinde, fordi det var markant anderledes end det gamle. Det skabte en storm af utilfredse kunder på de sociale medier, så GAP måtte skifte tilbage til det gamle logo. Man forventer at det kostede en omsætning på $100 mil.

Læs også om de psykologiske triggers: sympati, gensidighed og social accept.