Måling af kampagner

Bruger du Google Analytics som analyse værktøj på din hjemmeside, findes der et hurtigt lille trick til at måle alle online kampagner. 

Lad os sige, at du har købt en bannerannonce på en side, hvor din målgruppe befinder sig.
Du vil gerne vide, om der er nogen der klikker sig videre til din side – og endnu bedre. Konverterer de til salg? (Salg kan både være salg fra en webshop, men det kan også være tilmelding til nyhedsmail, udfyldning af en formular osv.)

Du har købt en banner-annonce på forsiden af www.husmoderen.dk og henviser til en side der hedder www.kludebutikken.dk/karklude.

Først skal du gå til Googles URL-builder, som du finder her

Udfyld felterne, som jeg har beskrevet det her:

Campaign Source: husmoderen.dk
På hvilken side skal kampagneurl’en bruges.

Campaign Medium: banner
Hvilken type link skal sende trafik videre.

Campaign Term:
Til søgeord, men den behøver vi ikke udfylde.

Campaign Content:
Bruges til at differentiere forskellige url’s. Den behøver vi heller ikke udfylde.

Campaign Name: husmoderen.dk – forside
Det navn du ser, når du skal finde din kampagne i Google Analytics.

Når felterne er udfyldt og du trykker på generate, vil du få en meget lang URL.
www.kludebutikken.dk/karklude?utm_source=husmoderen.dk&utm_medium=banner&utm_campaign=husmoderen.dk-forside
Det er den URL du beder om at få lagt på banneret. (Bare rolig – brugeren ser ikke denne lange url.)

Derefter logger du ind på din Google Analytics konto. Under kundehvervning og kampagnetrafik kan du se resultatet, når der begynder at komme besøgende til din hjemmeside via banneret.

 

Kampagneurl.png

Er det en webshop og du har opsat e-handelssporing, vil du også kunne se, hvor meget besøgende fra bannerannoncen konverterer. Har du opsat andre mål for, f.eks hvor mange der tilmelder sig din nyhedsmail eller udfylder en formular, har du også mulighed for at se, hvor mange der opfylder det mål, når de kommer for bannerannoncen.

Sidst men ikke mindst ved du, om det kan betale sig at bruge dine markedsføringskroner på netop dette site en anden gang.

Du har også mulighed for at bruge en sporing, hvis du vil måle traffik og salg fra f.eks.::

  • Signaturen i din email.
  • Når du laver en opdatering eller en annonce på de sociale medier.
  • Når du har et link til din side på en anden hjemmeside.
  • Forskellige profiler, hvor der henvises til hjemmesiden, LinkedIn, Krak osv.

Laver du mange kampagne-url, kan det være en god ide, at bruge et regneark til at holde styr på dem.